Hello world. Första bloggposten – varför ska man skriva blogg?

Innehåll

Då var det dags, Galax webbyrå har blivit med blogg. Vad ska man med en sån till? Varför skriver företag överhuvudtaget blogg? Jag tänkte i det här inlägget dela med mig av några anledningar till att företag skriver blogg och hur det kan hjälpa er få mer affärer på kort och lång sikt.

En kort genomgång av mina tankar kring varför företag skriver blogg.

Varför gör företag något någonsin? Utav kärlek?

Ibland kanske det är av kärlek. Utan att vara för krass eller cynisk så är tyvärr (för det är väl tyvärr ändå?) fallet sällan så. Företag gör inte saker för att de är goda. Så länge det inte lönar sig att vara goda. Och det gör det oftast (Hej Gary Vee!), och det kan vi gå in på i detalj i ett helt eget blogginlägg. Nej, företag gör saker, skapar saker och skriver saker för att i 99 fall av 100 sälja mer. Öka försäljningen och tjäna mer pengar helt enkelt. Det kanske de inte gör kortsiktigt, för oftast så behövs det investeras och det kostar, men över tid är det nästan alltid målet. Om man inte lite skenheligt heter Patagonia (skjut mig inte!).

Bygga och stärka sitt varumärke

En del i den här härliga mixen som kallas marknadsföringsmix är den del som har att göra med varumärket, branding, som det så fint heter på engelska. Det här är nåt som lite halvt har glömts bort de senaste 10 åren i all hets att bli bäst på performance marketing och visst visa sig vara bäst på att ha en låg kundanskaffningskostnad (låg CPA). För att inte tala om hetsen kring attribution, som handlar om att kunna härleda vilka källa som skapat försäljningen och som på senaste åren gått i inflation.

Om vi släpper det och istället pratar om varumärket, som är det där du som kund inte riktigt kan sätta ord på, men som ändå ger dig en behaglig känsla, så är det något som övertid är väldigt viktigt. Att ha ett starkt varumärke kommer hjälpa övriga nyckeltal (KPI:er för performance marketers) och få allt att kännas som att cykla i nedförsbacke. Tänk Nike, Volvo, Patagonia, IKEA som exempel.

Genom att skriva blogg kan man övertid vara med och forma känslan presumtiva/framtida kunder har för företaget. Det finns olika sätt och det beror på vilken typ av innehåll man skriver och med vilken ton. Ska man vara den seriösa experten, eller den roliga kompisen? Det finns inget rätt svar, men att över tid skapa en abstrakt positiv känsla för ett varumärke är något som sitter i och som skapar många positiva ringar på vattnet.

Transparens & trust

Den här delen avser att vara öppen och dela med sig. Att skapa en bild av företaget som folk kan lita på. För om det känns som de känner dig som skribent så kommer det också smitta av sig på företaget och varumärket. ”Det här är riktiga personer, på ett riktigt företag”. Det är nog den lägsta, så kallade hygiennivån. Men många gånger så räcker det ganska långt med hygiennivåer, eftersom andra inte ens når dit. Transparens handlar också här om att dela med sig, ge inblick i företagets vardag, dela med sig och förmänskliga något som kan uppfattas som opersonligt och stelt, nämligen företaget. För vad är egentligen ett företag? Är det produkterna som säljs? Är det VDn? Är det personen man han hade kontakt med för att göra ett köp? Är det deras reklam och marknadsföring? Ja och nej, det är allt.

Ett plus med transparens och att vara äkta och skapa förtroende är att det är något som Google också premierar i sin sökmotor. Därför kan det bli en konkurrensfördel. Du har säkert varit inne på hemsida och ställt dig frågan ”finns det här företaget ens på riktigt?” och det är inge bra start på din köpresa.

Befästa dig/er som expert på ämnet

Genom att skriva om ämnen som andra tycker är komplicerade eller vill veta mer skapar ni en bild av er som expert. För om man skriver det i en blogg som kan man ju det. Så är det såklart inte riktigt. Men om man övertid delar med sig av kunskap och ger råd så kommer man positionera sig som en expert hos målgruppen. Det gäller såklart att innehållet man skapar och delar med sig av verkligen ger värde. Jag ska passa på att nämna att skriva blogg utan att ge värde är egentligen fullkomligt ointressant, något vi skriver lite mer längre ner.

Inom B2B så pratar man om att personer på företaget ska skapa sig ett personligt varumärke som förknippas hårt med företaget. På så sätt så kan företaget karva ut en bit av allt brus och börja kalla sig för nåt så fint som ”thought leader”. Det är en ämnesexpert som driver agendan och till viss del utvecklingen av ett specifikt ämne. Det är en väldigt bra position att äga. Många ser upp till dig och vill att du är med och du får en väldigt naturlig plats i branschen och ditt expertområde.

Sökmotoroptimering (SEO)

Att skriva för att sökmotoroptimera är en grov förenkling. Men bloggen kan användas som en del i en större SEO-strategi. I många fall är det vettigt att få SEO som en del i bloggandet. Hur kan bloggen stötta er SEO och vice versa? Ett konkret exempel är att skriva en bruttolista på ämnen som ni vill blogga om och göra en sökordsanalys för att se om det finns några volymer på Google. Välj ut de där ni tror ni kan skapa trafik och optimera sedan bloggposten för att försöka ranka för de söktermerna. Självklart måste innehållet vara välskrivet och skrivet för att läsas av en människa och inte sökmotor. Men använd det som stöd för att underlätta för Google och människor att hitta era texter.

Summeringen är att ge värde

”What’s in it for me?”, utifrån målgruppens perspektiv. Alltså varför ska någon bry sig? Varför ska någon ta sin dyrbara tid och läsa din bloggpost? Jo, för att den ger personen i målgruppen värde.

Vad är då värde? Det är relativt. Det kan vara djup kunskap inom ämnen som är svåra som du gör lättförklarat. Det kan vara något som får folk att tänka. Något som får folk att skratta. Något som får folk att känna, säga ”aha”. Är det delbart är också en ganska bra parameter och frågeställning att använda. Om det inte är delbart då är det förmodligen inte så värdefullt. Så vad ska du och ert företag göra? Ni ska gå ut och skapa massa värde för er målgrupp! Det är äkta och det är så ni kommer få ut något av ert bloggande.

Få en snabb återkoppling

Vi kan snabbt och enkelt berätta hur vi kan effektivisera din verksamhet och skräddarsy en lösning som är anpassad för dina behov. Hör av dig!

Galax Media är en del av Great Nash

Galax image

Nu ännu bättre! Vi blir en fullservice byrå med spetskompetens inom growth marketing.