Du har säkert hört de här orden slängas omkring i olika sammanhang när det kommer till tjänster som avser marknadsföring. Jag kan villigt erkänna att vi själva ibland har lite svårt att säga exakt vilken vi är. Så vi bestämde oss för att ta reda på det. Häng med!
Webbyrå – vad gör en sådan?
Som namnet skvallrar om så fokuserar en webbyrå främst på själva webben. Webben syftar i det här fallet inte på hela internet, utan just hemsidan. En webbyrå sysslar med webbutveckling och webbdesign, UX och UI (separat blogginlägg om det kommer), förvaltning, service och hosting samt teknisk support.
Kort och gott så fokuserar en webbyrå på att bygga och optimera hemsidor. När Galax startade så var vi huvudsakligen en webbyrå. Vi byggde hemsidor åt våra kunder och kallade oss för en webbyrå.
Vad är en digitalbyrå?
En digitalbyrå har ett bredare fokus än enbart webbsidor och kan serva allt kring digital marknadsföring, inklusive hemsidor. Det är dock ett lite konstigt namn. Det finns många saker som är digitala som inte har med marknadsföring att göra.
Så vad gör en digitalbyrå? Jo, förutom att göra det en webbyrå göra, så kan de även hjälpa till med sökmotoroptimering, PPC-annonsering, ta fram kampanjmaterial (banners, videos m.m.), content marketing, analys, varumärkesarbete som att ta fram grafiska profiler, men även hela strategiarbetet kring den digitala marknadsföringen. Digital marknadsföring syftar till marknadsföring som sker online och inte offline.
En digitalbyrå jobbar med att skapa en helhetsstrategi för kundens online-närvaro, inte bara hemsidan.
Reklambyrån då?
Reklambyrån är själva modern till båda webbyrån och digitalbyrån. Utan reklambyrån hade ingen av de två andra funnits.
Reklambyråer har funnits sedan 1876 (ett svenskt företag vid namn Gumaelius!). Många har säkert sett TV-serien Mad Men som handlar om en reklambyrå i New York på 1960-talet.
Reklambyrån har mer fokus på offline, och är sällan särskilt bevandrade på hemsidor. De är däremot väldigt vassa på koncept och strategi och har ett ännu bredare fokus. Det är inte ovanligt att en reklambyrå erbjuder kampanjstrategi, grafisk design, copywriting, TV- och radioreklam, trycksaker, events och branding.
De kan även erbjuda digital marknadsföring, men deras fokus är bredare och inkluderar offline-kanaler som tidningar, magasin, och utomhusreklam.
Vad är Galax för byrå?
Sammanfattningsvis kan man säga att en webbyrå är mer specialiserad på hemsidor, medan en digitalbyrå erbjuder ett komplett paket av digitala tjänster för att stödja en kunds marknadsföring och varumärkesbyggande online. En reklambyrå tar ett tydligare fokus på offline och ett ännu bredare fokus med allt ifrån events till utomhusreklam.
Galax som byrå är konstigt nog en hybrid. Vi är från början en webbyrå som börjat erbjuda tjänster som gjort oss till mer av en digitalbyrå. Men eftersom vi även erbjuder trycksaker och varumärkesarbete så tangerar vi även på reklambyråns område. Det finns självklart ett namn på sådana byråer också. De kallas för fullservicebyrå.
Den stora fördelen med en fullservicebyrå är att de kan erbjuda en integrerad strategi, där alla delar av marknadsföringen arbetar tillsammans för att bygga ett starkt och sammanhängande varumärke.