Annonsering / Betald trafik

En betydande del av världens internettrafik drivs genom annonser. Faktum är nästan 70 procent av all trafik går igenom någon form av digital annons, i någon av de otaliga kanaler som finns. På Galax Webbyrå har vi jobbat med digital annonsering och betald trafik i över 10 år, och i vårt team har alla kunskap om de olika delarna som utgör bra och effektiv digital annonsering.

Galax image
Galax image

Bra annonsering skapar ringar på vattnet

Bra annonsering och betald trafik är som det låter, två delar. Annonsering den ena, och den betalda trafiken den andra. Bra annonsering handlar om många saker. Bland annat ska innehållet engagera och gå in i hjärtat på mottagaren för att skapa känslor (precis som all reklam), men det är inte allt. Långt därifrån. När vi skapar bra annonsering använder vi också data, och låter den visa oss vad mottagarna uppskattar och inte uppskattar. Det betyder att vi testar, och skapar varierande innehåll och lär oss av både misstag och framgångar. Bra annonsering handlar också om rätt kanaler, och att förstå i vilka kanaler som dina kunder finns, hur deras köpresa ser ut, och hur vi bäst når dem.

Betald trafik är all trafik som vi betalar för, till skillnad från vad som brukar kallas för organisk trafik som vi inte betalar för (länkarna som finns under annonserna på till exempel google). Betald trafik innebär att vi skapar effektiva budstrategier, där vi maximerar ROI och når bästa möjliga resultat för varje investerad krona.

Annonsering för rätt målgrupp vid rätt tidpunkt

När vi på Galax Webbyrå hanterar din betalda trafik så betyder också att vi sätter upp relevanta och tydliga mål för respektive kanal där vi annonserar.

Ibland handlar det om att nå många, ibland att nå färre. På Galax skapar vi betald trafik för hela köpresan, från awareness, via consideration ned till konverterande trafik. Ibland behöver vi spendera lika mycket för varje del av funneln, ibland väljer vi att satsa mer på någon del. Allt bygger på vad du behöver, och vilken situation ditt bolag befinner sig i.

Som vi nämnde, så bygger både betald trafik och annonsering på att vi befinner oss där dina kunder befinner sig, och därför tänkte vi berätta lite om de olika kanalerna vi annonserar i och hur vi gör det på bästa sätt.

Galax image
Galax image
Galax image

Vill du köra ett framgångsrikt projekt? Kontakta David!

Med över 20 års erfarenhet och kunskap så ser David till att ditt projekt blir en framgång.

Facebook

3 miljoner företag annonserar på Facebook idag, och konkurrerar (i olika omfattning) om plattformens cirka 3 miljarder användare genom totalt över 120 000 annonser. På Galax Webbyrå bygger vi effektiv Facebook-annonsering genom att testa massa annonser mot varandra, och genom att mixa best practice med lite mer avantgarde-orienterad annonsering där vi pushar gränserna lite. Då tror vi att vi når bäst resultat. Och ja, självklart låter vi datan visa vägen. Åsikter är kul att ha, men vi når alltid bäst resultat genom att använda data på ett bra sätt.

Instagram

På Facebooks småsyskon Instagram fungerar oftast rörligt, levande innehåll med starka intron bäst för plattformens cirka 1,3 miljarder användare. Sen finns det förstås massa andra saker att tänka på för att göra content framgångsrikt på Instagram, men det behöver ju inte du tänka på – för det kan vi. Precis som för nästan alla digitala kanaler idag, har vi kort tid på oss. Efter några sekunder har en potentiell kund klickat sig vidare, därför skapar vi på Galax kärnfulla och tydliga Instagram-annonser.

TikTok

TikTok har 1 miljard användare idag. Här fungerar autentiska annonser bäst, det vill säga annonser som påminner om kanalens organiska poster. På Galax har vi erfarenhet från TikTok sedan kanalen var i sin linda, och älskar att jobba med de kreativa möjligheterna som TikTok erbjuder.

Pinterest

På Pinterest samas nästan 100 miljoner användare, och precis som för de flesta digitala kanaler är det rörligt som funkar bäst, där du kommunicerar straight-to-the-point. Pinterest har inte samma räckvidd som sina större kusiner, men erbjuder bra resultat till den som testar och trivs här. På Galax har vi skapat annonsering och strategier för Pinterest sedan flera år tillbaka.

Youtube

Med över 2,5 miljarder användare en av världens största plattformar, och på några sekunder har du chansen att fånga dina tittares uppmärksamhet med rätt sorts annonsering. Något vi kan hjälpa dig med. De flesta kollar på mobilen, och med ljud. Det är bara några av de många saker som gäller att ha i åtanke för att bli framgångsrik på Youtube. På Galax Webbyrå har jobbar vi ofta med YouTube till flera av våra kunder, och hjälper dig snabbt att komma igång.

Beatly och influencer marketing

Tillsammans med Beatly hjälper vi dig att komma igång med influencer-marketing, där rätt influencers för ditt varumärke ökar din synlighet online.

Sökmotormarknadsföring

Marknadsföring på Google

Det finns mycket att tänka på för att lyckas på Google Ads, där 80 procent av världens företag är aktiva bland miljoner annonser. Idag är Google Ads ett självklart verktyg för dig som tar din PPC och performance marketing på allvar, och hos oss får du hjälp, tips och råd samtidigt som vi maximerar din närvaro på Google Ads.

Marknadsföring på Bing

På Bing sker omkring 900 miljoner sökningar varje dag, och här används Microsoft Ads för att skapa annonser, sätta strategier och göra sin online marketing snäppet bättre. På Galax har vi stenkoll på Bing och Microsoft Ads och hjälper dig gärna med att nå dina mål.

Galax image
Galax image

Få en snabb återkoppling

Vi kan snabbt och enkelt berätta hur vi kan effektivisera din verksamhet och skräddarsy en lösning som är anpassad för dina behov. Hör av dig!

Galax Media är en del av Great Nash

Webbyrå Galax är en del av digitalbyrån Great Nash

Nu ännu bättre! Vår webbyrå blir en fullservice digitalbyrå med spetskompetens inom growth marketing!