Trafik och konvertering

En hemsida (eller ja, alla hemsidor) behöver trafik. Det vill säga, människor som besöker sidan. Om ingen besöker hemsidan, så har den ju inte riktigt något skäl att existera. Det går att driva trafik till hemsidan på flera sätt, och på Great Nash har vi koll på de vanligaste sätten. Dessutom är vi duktiga på att få rätt personer att landa på hemsidan. Personer som konverterar, alltså som shoppar, klickar, läser eller vad det nu kan handla om. Här berättar vi mer om hur vi jobbar med trafik och konvertering.

Galax image

Relevans är A & O för konverteringen

Det finns mycket internettrafik där ute. Jättemycket. Människor som surfar runt på olika sajter och shoppar, klickar, läser, utbildar sig, tramsar och har roligt. Faktum är att ungefär 5 miljarder människor surfar online varje dag. Det finns dessutom minst 200 miljoner aktiva hemsidor också, vilket betyder att det är ganska hård konkurrens om besökarna ändå.

Den andra stora biten i pusslet är konvertering. Trafik som inte konverterar, är inte särskilt värdefull. Vi brukar kalla det för relevant trafik. En liknelse är att du skulle driva en godisbutik, och har satt upp skyltar över hela staden att du säljer kaffebönor. Du kanske får in jättemånga kaffesugna besökare i din butik, men alla kommer gå så snart de inte hittar kaffe.

Det finns många sätt att driva relevant, konverterande trafik till en hemsida. Med bra SEO, effektiv annonsering, marketing automation och leadsgenerering ser vi till att din hemsida får besökare som är värdefulla för dig och din affär.

Galax image
Galax image

Konvertering till uppsatta mål

Konvertering är i grund och botten ett lätt sätt att beskriva en handling. Att göra något. För de flesta är konvertering lika med ett köp, och särskilt för e-handlare. Men konvertering kan också vara att klicka på ”Läs mer”, titta på en video, signa upp sig för ett nyhetsbrev eller något annat.

Vi ser på konvertering i två huvudsakliga steg. För det första ser vi till att relevant trafik kommer in till hemsidan, och för det andra gör vi hemsidan med konvertering i fokus. Vi designar hemsidor med målet att trafiken ska konvertera.

SEO

SEO, eller sökmotoroptimering, är ett värdefullt verktyg för att nå relevant och konverterande trafik. Utvecklingen av SEO har gått snabbt, och det som för några år sedan mest handlade om tekniskt webbinnehåll, handlar idag om att skapa hemsidor som uppskattas av både sökmotorer och användare. På Galax Web gör vi sökordsanalyser, tekniska analyser, innehållsplanering och massvis med annat för din hemsida ska synas hos relevanta, potentiella besökare. Vi matchar vårt innehåll och hemsidans tekniska struktur med deras sökbeteende, så att din hemsida blir det självklara valet för dem.

Galax image
Galax image

Annonsering

Nästan 70 procent av världens internettrafik drivs av annonser. Och konkurrensen är hård. För att lyckas med annonsering behöver man inte bara skapa engagerande innehåll, kreativt spännande vinklar eller ha en planerad budstrategi. Det gäller också att veta vilka kanaler som är relevanta för din målgrupp, förstå sökbeteende, och utföra tester för att se vilka annonser som fungerar bäst, och jobba iterativt för att hela tiden göra allting lite bättre, och lära av sina misstag och sina framgångar. Det är några av de sakerna vi gör på Galax Web när vi annonserar ditt företag i relevanta kanaler som Facebook, Instagram, Goole, TikTok, YouTube och många andra.

Marketing automation

Marketing automation är ett samlingsnamn för alla de metoder och verktyg som handlar om att minimera mänskliga fel och maximera användningen av automatiskt arbete för att driva marknadsföring. Det kan handla om till exempel automatisk email-marknadsföring, eller att använda data för nyttja användarbeteende på sociala medier, eller sätta upp automatiskt innehåll genom hela marketing funnel eller köpresan, från brett intresse ned till självklart köp eller konvertering. Med smart marketing automation använder vi på Galax Web data för att automatisera innehåll till din målgrupp.

Galax image
Galax image

Leads

Med bra leads kommer nya kunder, något som alla B2B-företag är väl medvetna om. Leads generering är tätt sammankopplat med relevant trafik, och i huvudsak är det samma sak. I båda fallen handlar det om att få rätt personer till just din hemsida. På Galax Web har vi hjälpt flera företag med leads genering genom genomtänkt och relevant innehåll, smarta uppsättningar av marketing automation och genom stor kunskap om våra kunders kunder, vilket faktiskt är det viktigaste. Det finns flera verktyg du kan kan använda, men det viktigaste är att förstå hur människor tänker, vad som driver dem, vilka problem de har och hur du kan lösa dem. Och sedan presentera den lösningen genom effektiv marknadsföring. Guess what? Det kan vi!

Få en snabb återkoppling

Vi kan snabbt och enkelt berätta hur vi kan effektivisera din verksamhet och skräddarsy en lösning som är anpassad för dina behov. Hör av dig!

Galax Media är en del av Great Nash

Webbyrå Galax är en del av digitalbyrån Great Nash

Nu ännu bättre! Vi blir en fullservice byrå med spetskompetens inom growth marketing.