Digital marknadsföring, kampanjsidor och mätning leder till stor ökning av nya kunder

BAKGRUND

Eventomatic är ett relativt ungt företag med innovativa produkter & tjänster. I företagets arv finns dock kompetenser och erfarenheter från tidigare framgångsrika företag inom event, möten och underhållning.

Eventomatic är mästare på evenemang och levererar teknik för att engagera och aktivera besökarna och hjälpa företag att sprida sina varumärken.

Deras storsäljare är produkten Fotobås, tätt följd av Fotomaten, Instagramskrivare och Fotomaten Light.

UPPGIFTEN

Galax anlitades för att hjälpa Eventomatic sprida budskapet om deras nya produkter & tjänster och på ett kostnadseffektiv sätt dra in nya kunder till företaget.

Galax genomförde en analys på den då relativt nya marknaden. Målet var att hitta ett sätt för Eventomatic att sticka ut och snabbt få in nya kunder.

Vi tog fram ett förslag för kampanjsidor (byggda med WordPress) kopplade till kampanjer på Google Adwords. På så sätt kunde vi skapa relevant innehåll kopplat till sökningarna på deras tjänster och produkter men också inom närbesläktade områden. Vi ville vara agila för att snabbt kunna göra ändringar och förbättringar.

Vi utförde också en genomgående audit på deras dåvarande mätning av marknadsaktiviteter. Det visade sig att de saknade viktiga parameter. Vårt arbete resulterade i en mycket mer noggrann mätning som bl.a. även inkluderar mätning av inkommande telefonsamtal från de olika kampanjsajterna.

RESULTAT

Efter lansering av kampanjsidor och kampanjer på Google Adwords har kundinflödet till Eventomatic ökat lavinartat. De har på kort tid blivit ledande inom sin bransch och lyckats knyta många stora och starka varumärken till sin kundskara.

Galax och Eventomatic har ett pågående samarbete där Galax löpande optimerar och förbättrar Eventomatics nykundanskaffning.

KUND

Eventomatic

PROJEKT

Digital Marknadsföring

DET VI GJORDE

Mätning & Analys, Webbdesign (WordPress), Trafik & Konvertering

RESULTAT I SIFFROR

+290%

Return On Investment

+168%

Leads formulär

+272%

Leads telefon

+216%

Besökare Digitalt

”Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Galax. De vill verkligen att vi ska lyckas och det märks i deras approach. De tvekar inte att ställa jobbiga frågor för att hitta lösningar på problem.”

Mikael Belenki, VD, Eventomatic

Projektdel

01. Analys

Vi gjorde en analys av Eventomatics marknad, digitala aktiviteter och mätning. Var ville de och hur skulle de bäst kunna ta sig dit? Vilka delar fanns redan på plats och kunde förbättras, och vilka behövdes byggas från grunden?

Projektdel

02. Kampanjer

Vi tog tillsammans snabbt beslutet om att börja bygga kampanjer på Google Adwords med relevanta landningssidor. Dessa visade tidigt bra resultat. Tack vare uppsatt mätning av inkommande telefonsamtal kunde vi även kreditera en annars missad del till de nya digitala aktiviteterna.

Projektdel

03. Optimering

Genom kontinuerlig analys av besökstrafik och aktiviteter kan vi snabbt få fram bra beslutsunderlag. Underlaget ligger sedan till grund för det pågående arbetet med optimeringen av kampanjerna och landningssidorna. Vi har hjälpt Eventomatic att få fler nya kunder till en lägre kostnad.

Har Du Ett Digitalt Projekt På Gång?